فعالیت 5 هزار شرکت دانشبنیان در کشور
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه پنجاهودومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور که در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در چهل سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی، تلاش وزارت علوم بر ایجاد ساختار جدید در حوزه علم و فناوری کشور بود.
وی افزود: با توجه به نیاز کشور در دهه اول انقلاب برای تربیت و آموزش نیروی انسانی، موفق شدیم تا اواسط دهه 70 تمام این نیازها را بر طرف کرده و بخش عمدهای از مدیران کشور در بستر مراکز دانشگاهی همین کشور تربیت شدند.
غلامی تصریح کرد: در دهه دوم انقلاب نیاز و نگاه کشور به تحصیلات تکمیلی بود و با شکلگیری آن، حوزه پژوهش نیز شکل گرفته و تقویت شد.
وی با بیان اینکه در اواخر دهه 80 شاهد بکارگیری نتایج علمی حاصل از همان پژوهشهای اواسط دهه 70 بودیم، تاکید کرد: به واسطه همین پژوهشها در حال حاضر 43 پارک علم و فناوری و 196 مرکز رشد در کشور فعال است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از دور هم آمدن تخصصهای دانشگاهی و تلاش پارکهای علم و فناوری، حدود 5 هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور راهاندازی شده است که همه این دستاوردها نتیجه همان پژوهشهایی است که در دوره دوم تحول وزارت علوم صورت گرفت.
وی گفت: دانشگاهها نقش عمدهای در تحقق شعار سال و رونق تولید داخلی کشور خواهند داشت و باید در کنار صنعت و تولید به تحقق این شعار کمک کنند.
غلامی با بیان اینکه اخلاق حرفهای اعم از اخلاق پژوهشی و آموزشی در دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بیاخلاقیهایی در حوزه آموزش و پژوهش بودیم که شأن و شخصیت آموزش عالی کشور را زیر سوال میبرد ولی با اجرای قانون مقابله با تقلب علمی شاهد کاهش چشمگیر این نوع بی اخلاقیها بودهایم.
وی بیان کرد: این نوع بی اخلاقیها باعث شده بود تا آن دسته از کسانی که مخالف رشد علمی جمهوری اسلامی بودند فرصتی برای مخدوش کردن چهره علمی کشور را بهدست آورند.
وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با اشاره با کاهش استقبال از رشتههای علوم پایه در کشور گفت: رشتههای علوم پایه به شکل نگرانکنندهای دچار آسیب شده و دلیل آن عدم استقبال افراد مستعد از این رشتهها است.
وی افزود: خانوادهها باید نگاه اقتصادی به باقی رشتهها را کم کرده و به علاقه و استعداد فرزندان خود نیز توجه کنند. همین مشکل در مورد رشتههای علوم انسانی نیز وجود داشت که با طرحهای اجرا شده در ده سال اخیر شاهد تغییر نگرش و استقبال بیشتر از این رشته بودهایم.
غلامی با تأکید بر لزوم ساماندهی تحصیلات تکمیلی در کشور گفت: ساماندهی و سازماندهی پایان نامههای تحصیلات تکمیلی به لحاظ موضوعی باید صورت بگیرد و اینگونه نباشد که یک استاد بدون مطرح کردن چند سوال راهبردی باعث از بین رفتن سرمایههای علمی کشور شود.
وی افزود: پایاننامهها باید بتوانند راهگشا و برای حل موضوعات کشور مفید واقع شوند در غیر اینصورت چیزی به جزء اتلاف سرمایه نخواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآور شد: مسیر تدوین و حرکت رشتهها در تحصیلات تکمیلی باید به سمت نیازهای اساسی کشور سوق داده شود تا شاهد اثرگذاری این تحصیلات در حوزههای مختلف کشور باشیم.