عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در دولت تدبیر و امید بخش دوم

جمعه یکم دی ۱۳۹۶

33بازرگان ایرانی-صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی ساخت بزرگترین پایانه صادراتی خاویار وآبزیان کشور

استان مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود دریای خزر پتانسیل بالایی در تولید و پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی و صادرات آن به کشورهای هدف صادراتی در سراسر جهان دارا می باشد.

نبود زیرساخت های شیلاتی در سال های اخیر موجب سلب فرصت اقتصادی، سرمایه   گذاری و اشتغال در استان گشته، لذا اجرای پروژه صدور پایانه صادراتی شیلاتی و آبزیان زمینه ساز تحولی مهم در بخش تجاری- اقتصادی استان می باشد.

از این رو براساس مصوبه کارگروه توسعه صادرات استان مجوز احداث پایانه صادراتی در شهرستان جویبار و در زمینی به مساحت 70000 مترمربع و با سرمایه  گذاری بیش از 2000میلیارد ریال و با پیش  بینی اشتغال 32 نفر به   شرکت تعاونی پرورش ماهی خاویاری قره برون صادر و عملیات اجرایی آن در سفر ریاست محترم جمهور در مازندران در سال 96 شروع تا موجب توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال، کسب درآمدهای ارزی برای استان وکشور گردد.

34-افزایش ده برابری تعداد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استان

در راستای قانون نظام صنفی و مقررات ابلاغی مجوز تعداد 100 فروشگاه بزرگ در استان به منظور کاهش قیمت تمام شده و سهولت دسترسی مشتریان به خدمات کالای توزیعی و همچنین شفاف سازی و نظارت بهتر در استان صادر گردید.

35-ایجاد خط کشتیرانی منظم در دریای خزربا تخصیص یارانه

به دنبال بهبود فضای بین‌المللی و باز شدن درهای جدید برای تجارت خارجی، مسئولان اقتصادی ایران در هدفگذاری‌های جدید، تصمیم به توسعه هر چه بیشتر تجارت خارجی به منظور  نفوذ در بازارهای جهانی و منطقه ‌ای به‌ ویژه بازار بزرگی همچون روسیه گرفته اند.

انعقاد تفاهم نامه شرکت کشتیرانی ایران برای راه ‌اندازی خطوط منظم کشتی در آب‌های دریای خزر با هدف کمک به صادرکنندگان برای افزایش صادرات به روسیه یکی از تصمیمات مهم در حوزه تجارت خارجی بوده است.

در این توافق نامه ایجاد خطوط منظم کشتیرانی از بنادرشمالی(بندرانزلی وامیرآباد) به آستاراخان مورد تاکید و موافقت قرار گرفت.

کشتیرانی دریای خزر تعداد 24 فروند کشتی با ظرفیت�های مختلف از 2200 تن ، 2500 تن ، 2600 تن ، 3500 تن، 3600تن، 5500 تن و 6500 تنی در اختیار دارد.

اجرای این تفاهم نامه کاهش هزینه‌های حمل ‌و نقل، رقابت‌ پذیری کالاهای صادراتی ایران و افزایش صادرات را در پی داشته است.

36-تهیه و تدوین سند توسعه صادرات میوه و مرکبات استان

مازندران با توجه به ذخایر طبیعی، شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نیز موقعیت جغرافیایی از قطب های مهم باغبانی کشور در شمال ایران محسوب می شود به گونه ای که حدود نیمی از تولید مرکبات کشور در این استان انجام  می-گردد.

این محصولات ضمن تامین نیاز بازار داخل می تواند زمینه مناسبی برای توسعه صادرات به کشورهای هدف گردد. بر همین اساس سند توسعه صادرات مرکبات استان مازندران در چهار فصل تدوین وکارگروه توسعه صادرات استان مصوب و به تمام دستگاه�های اجرایی ابلاغ شده است.

این سند با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله جهادکشاورزی، استانداری، گمرک، سازمان پایانه‌ها و حمل ‌و نقل و مجموعه سازمان‌ها تدوین شده که تکالیف تمامی دستگاه‌ها را برای توسعه صادرات و مرکبات مشخص کرده است.

37-ایجاد کریدور انتقال مواد غذایی از مازندران به قطر

با توجه به تحریم اقتصادی و سیاسی کشور قطر توسط عربستان و برخی کشورهای عربی، ارتقای صادرات ایران به قطر به عنوان یکی از مباحث عمده، این روزها محافل خبری و تحلیلی کشور را به خود مشغول کرده است. این کشور که بالاترین شاخص توسعه انسانی در بین کشورهای جهان عرب را داراست توانسته بالاترین درآمد سرانه را در جهان به خود اختصاص دهد.

کارشناسان معتقدند آنچه اهمیت دارد نگاه پویا به قطر به عنوان یک بازار دائمی و پایدار است و اگر قرار باشد تنها برای شرایط تحریم این کشور آماده شویم راه به جایی نخواهیم برد.

لذا با توجه به نیازمندی کشور قطر به محصولات غذایی و جایگاه ویژه استان مازندران در تولید این محصولات صادرات به این کشور در طی همین مدت افزایش یافته است.

ضمن اینکه هم اکنون 15 قلم کالا از چندین شرکت مازندران به این کشور صادر می شود.

38-پیگیری و اخذ موافقت اولیه جهت برقراری تعرفه ترجیحی مرکبات با اتحادیه گمرکی اوراسیا

برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکی همراه است، یکی از روش های مهم برای گسترش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی محسوب می شود.

در این روش براساس توافقی که بین دولت ها صورت می گیرد، تعدادی از کالاهای مهم و اصلی از کاهش و یا تخفیف عوارض گمرکی برخوردار می شوند.

این اقدام موجب می شود کالا با قیمت مناسبتری به بازار هدف برسد و قدرت رقابت  پذیری آن بیشتر شود.

بر همین اساس و با توجه به اینکه استان مازندران با تولید بیش از دو میلیون تن مرکبات قطب تولید این محصول در کشور بوده و با عنایت به رتبه نخست مازندران در تولید کیوی کشور و با توجه به پتانسیل بسیار مناسب استان در تولید صیفی و سبزیجات، این سازمان پیشنهاد حذف و یا کاهش تعرفه 20 نوع محصول را داده که تعرفه ترجیحی پرتقال به کشور روسیه در مرحله نهایی تائید قرار دارد.

39-تخصیص کانتینرهای یخچالدار برای صادرات محصولات فاسد شدنی در دریای خزر

میوه و مرکبات و لبنیات از تولیدات مهم استان مازندران محسوب شده که سالانه حجم قابل ملاحظه ای از آن صادر می گردد. یکی از نیازمندی های اصلی برای صادرات این محصولات استفاده از کانتینرهای یخچالدار میباشد.

به همین منظور سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تحقق تخصیص کانتینرهای یخچالدار از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مورد پیگیری قرار داد.

بر این اساس 70 دستگاه کانتینر یخچالدار توسط اداره کل کشتیرانی و بنادر و دریانوردی تهیه و برای صادرات محصولات به کشورهای CIS اختصاص یافت.

40-صدور مجوز و آغاز احداث مجتمع تولیدی خودروهای برقی(اتوبوس، میدل باس، سواری و . . . )

ساخت و تولید خودرو با سوخت تجدیدپذیر(الکتریکی) به یکی از برنامه�های اصلی صنعت خودرو مخصوصاً در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی بدل شده است. چرا که خودروهای احتراق داخلی مشکلات گوناگونی از قبیل آلودگی هوا را بوجود آورده است.

از این رو با اخذ مجوز، پروژه ساخت و تولید خودرو با سوخت تجدیدپذیر در استان مازندران در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

پروژه ساخت خودروهای برقی به دلیل حساسیت آن در بهینه سازی و حفظ محیط زیست یکی از نادر پروژه هایی است که امکان استفاده از تسهیلات بین  المللی زیست محیطی را برای کشور مهیا ساخته است و با توجه به نوین بودن این صنعت و دانش بنیان بودن آن امکان صادرات به کشورهای همسایه  و منطقه را مهیا می نماید.

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران طی سه فقره جواز تاسیس این واحد را در تولید انواع(خودرو سواری، وانت، کامیونت، ون، مینی بوس، اتوبوس و موتور سیکلت، اسکوتر و دوچرخه  برقی) در اسفند 1395 صادر کرده است.

بر اساس مجوزهای تاسیس صادر شده مقرر گردید این طرح با سرمایه گذاری بالغ بر 7000 میلیارد ریال و در زمینی به مساحت 10 هکتار در غرب استان با ایجاد فرصت اشتغال 3500 نفر ایجاد گردد.

41-آغاز عملیات برداشت و استفاده از دپو 40 ساله باطله های زغال سنگ البرز مرکزی

استفاده از باطله‌ها زغال سنگ در صنایع، موضوعی است که امروزه با رشد و توسعه سریع صنایع و نیاز آنها به مواد اولیه معدنی بیش از گذشته احساس می‌شود.

در واقع همزمان با رشد صنعتی و نیاز صنایع به استفاده از مواد خام معدنی شاهد افزایش حجم باطله‌ها و مواد زائد در استخراج مواد معدنی هستیم و این در حالی است که کاربرد باطله‌ها در صنایع به جای رهاسازی و تخریب محیط‌ زیست، مقوله‌ای است که اگر با حمایت متولیان این بخش همراه باشد به‌ طور قطع به‌ عنوان راهکاری مناسب در کاهش اثرات زیست‌ محیطی معادن و کاهش هزینه‌های تولید موثر خواهد بود.

در سال 1390 کارشناسان مازندرانی با دستیابی به فناوری نوین موفق به کاربرد باطله زغال‌ سنگ در صنعت سیمان شده و این طرح به صورت آزمایشی در دو کارخانه سیمان مازندران عملیاتی شد. این پروژه با استفاده از ضایعات  زغال ‌سنگ البرز مرکزی در خوراک ورودی کارخانه سیمان مازندران توسط تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی واحد مازندران اجرا شد و پس از انجام مطالعات آزمایشگاهی و با استفاده از نتایج به ‌دست آمده در خط تولید کارخانه سیمان، امکان کاربرد بازیافت مفید از ضایعات کارخانه زغالشویی البرز مرکزی و استفاده مفید آن در فرآیند تولید سیمان توسط کارخانه سیمان تایید شد.

این طرح که با مشارکت مشاوران آفریقای جنوبی اجرا می شود باعث خواهد شد علاوه بر حذف باطله‌های زغال‌ سنگ از محیط ‌زیست و آزادسازی چندین هکتار از زمین‌های زراعی، بتوان هزینه تولید کارخانه‌های سیمان را نیز به‌ طور چشمگیری کاهش داد. ضمن آنکه بخشی از مواد اولیه سیمان نیز تامین شده و هزینه سوخت کاهش یافته و در مصرف سوخت فسیلی دیگر صرفه‌جویی شد.

در این طرح از باطله‌های زغال‌ سنگ معادن البرز مرکزی به ‌عنوان مکمل سوخت کارخانه‌های سیمان مازندران و کیاسر که جزو صنایع انرژی‌بر هستند استفاده می‌شود.

42-ساماندهی محدوده های معدنی درخواستی برای نخستین بار در استان

براساس قوانین و مقررات متقاضیانی که سابقاً محدوده اکتشافی ثبت می نمودند پس از مهلت مقرر و به دلایل مختلف از جمله عدم پیگیری و مخالفت ادارات ذیربط درخواست آنان کن لم یکن تلقی و محدوده درخواستی از کالک سازمان حذف و محدوده برای متقاضیان آزاد اعلام می گردید. با توجه به اینکه درخواست های متعدد در مکان خاص به مرور زمان صورت می گرفت، این امر باعث شده بود که اختلافاتی بین متقاضیان و دستگاه های دولتی بوجود آید. تا اینکه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه  ای صادر و بر اساس آن محدوده های ابطالی به نام سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ثبت گردید.

 

لذا مقرر گردید کلیه درخواست هایی که نتوانستند موافقت ادارات کل منابع طبیعی در سطح کل کشور را دریافت نمایند از روی سامانه کاداستر معدن حذف گردند تا بتوان درخواست های جدیدی را برای موادمعدنی مختلف دریافت نمود. این سازمان نیز با تشکیل یک کارگروه اکتشافی نسبت به بررسی بیش از 1000 پرونده و تعیین تکلیف آنها اقدام نمود.

این عمل که برای اولین بار در سطح استان مازندران صورت گرفته بود با موفقیت کامل به پایان رسید و منجر به دریافت درخواست های موادمعدنی گروه6 (معادن فلزی و ...) فراوان شد.  ضمناً در همین راستا کارگروه ساماندهی محدوده های معدنی استان مازندران موفق به اصلاح و تطبیق محدوده های پروانه اکتشاف، گواهینامه کشف و پروانه های بهره  برداری با ذخایر قابل برداشت گردید. این مساله کمک شایانی به رفع مشکل بهره  برداران و متقاضیان معدنی استان نموده است.

43-مکان یابی و پیگیری ایجاد مجتمع های بزرگ مقیاس شن و ماسه

بیشترین حجم مواد معدنی که در سراسر جهان استخراج می شود شن و ماسه است که در اثر فرآیندهای فرسایشی در طول هزاران سال ایجاد شده اند و در صنایع ساختمان و پروژه های راه سازی و .. مورد مصرف بوده که هر ساله میزان استخراج و مصرف آن بیش از دیگر مواد معدنی در حال افزایش است.

میزان استخراج شن و ماسه در هر ساله بین 68% تا 85% میزان کل استخراج مواد معدنی در سطح جهان بین 47 تا 59 میلیارد تن ماده معدنی می باشد، تشکیل می دهد و استان مازندران هم از این قاعده مستثناء نبوده است و بیشترین مصالح مورد نیاز استان با توجه به کیفیت آن بخصوص برای تهیه بتن از رودخانه ها و زمین های مزروعی تامین می شد. با توجه به محدودیت هایی از جمله مسائل زیست محیطی و پوشش گیاهی و افتادگی بستر و سردهانه رودخانه ها که در استان وجود دارد بایستی با یک برنامه ریزی مدون و دقیق این موضوع را با هماهنگی و همدلی ادارات استان مدیریت کرد. لذا به همین منظور برای تامین مصالح مصارف شن و ماسه در استان از مصالح کوهی، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان ها و ادارت و ارگان های نظارتی تشکیل و در پی بازدیدهای میدانی منجر به شناسایی مناطق پنجگانه برای ایجاد  مجتمع های شن و ماسه گردید.

این مجتمع ها در منطقه سرن جاده سه هزار شهرستان تنکابن، منطقه پل زغال چالوس، منطقه هلی چال آمل، منطقه تلما دره ساری و منطقه شن و ماسه شهرستان نکا واقع شده است.

44-برگزاری مزایده های واگذاری معادن بعد از 15 سال در استان مازندران

در راستای تاکید مقام عالی وزارت و با توجه به پتانسیل بالقوه معدنی منطقه در جهت رفع محرومیت، اشتغالزایی و بالفعل کردن این پتانسیل ها تمام محدوده های ابطالی و متروکه و نیز پروانه های اکتشاف و گواهینامه کشف که بنابر هر دلیلی ابطال شده اند براساس ماده 10 قانون معادن می بایست از طریق برگزاری مزایده به افراد واجد شرایط و توانمند و در چهارچوب قانون واگذار گردند.

از این رو این سازمان پس از مدت 15 سال توانسته با انجام برگزاری مزایده و با حضور دستگاه های عضو در این راستا اقدام نماید.

 همچنین پس از حاکمیت سازمان نسبت به عرصه های رودخانه  ای و غیره که قبلاً در اختیار وزارت کشور و استانداری ها بوده است، یعنی از سال 91 به بعد توانسته کلیه محدوده های عرصه رودخانه و شن و ماسه موجود در بستر رودخانه ها را از طریق مزایده به متقاضیان واجد شرایط واگذار نماید.

یادآور میشود تاکنون 6 مرحله مزایده معدن با آگهی عمومی با واگذاری بیش از یکصد محدوده معدنی و رودخانه  ای انجام شده است.

45-شناسایی و ساماندهی مراکز پر خطر صنفی

براساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران برای نخستین بار بازدید از مراکز تجاری پر خطر شهرستان های استان از ابتدای سال 1396 در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

هدف از اجرای این طرح شناسایی مراکز پرخطر و جلوگیری از بروز حادثه در واحدهای صنفی و تولیدی می�باشد.

تاکنون با حضور اعضای این طرح از 9 پاساژ و 173 واحد صنفی بازدید و تذکرات لازم داده شد.

یادآور می شود اعضای حاضر در اجرای این طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف، نماینده اداره کل مدیریت بحران استانداری، شهرداری، آتش نشانی، اداره گاز، اداره کل استاندارد، شرکت توزیع برق و نماینده اداره کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری می باشد.

46-رشد 70 درصدی دوگانه سوز شدن واحدهای خبازی در استان مازندران

با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان مازندران و همچنین ضرورت تامین مایحتاج ضروری به ویژه تامین به موقع نان به عنوان غذای اصلی شهروندان استان در مواقع بحرانی، با هماهنگی و همکاری دستگاه های عضو کارگروه آرد و نان استان از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، استانداری مازندران، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو  و اتحادیه خبازان، دوگانه سوز شدن واحد های خبازی در دستور کار قرار گرفت.

 به گونه ای که از مجموع4010 واحد نانوایی های استان مازندران تعداد 3069 واحد خبازی(بیشتر از 76 درصد واحدهای خبازی استان) دوگانه سوز شده است. این مهم موجب شد تا در حوادثی مانند برف و طوفان سال گذشته که همراه با قطع برق و گاز بوده در کوتاه ترین زمان ممکن نان مردم تامین گردد.

47-رشد چشمگیر واحدهای دانش بنیان استان

شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان، موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در یک راستا(گسترش اختراع و نوآوری) و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا(به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط) تشکیل می شود. هر شرکت دانش بنیان با توجه به حجم کاری، سابقه و سطح فعالیت خود می تواند در یکی از سه دسته شرکت دانش بنیان نوپا، شرکت دانش بنیان تولیدی و شرکت صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان جای گیرد.

 در استان مازندران نیز حمایت از شرکتهای دانش بنیان در دولت تدبیر و امید در دستور کار این سازمان قرار گرفت به گونه ای که تاکنون 18 شرکت و موسسه موفق به اخذ مجوز دانش بنیان گردیده اند.

48-استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری صنعت، معدن و تجارت استان

در راستای اجرای ماده 70 برنامه پنجم توسعه و تبصره 6 ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف بهبود فضای کسب و کار، ساده سازی جریان تبادل اطلاعات بین دولت و  سرمایه گذاران، کاهش اقدامات موازی در دستگاههای اجرایی، کاهش مراجعات، زمان و هزینه خدمات  سرمایه گذاری، کاهش زمینه   رانت  جویی، ارتقای سلامت اداری، تقویت بخش خصوصی و شکوفایی اقتصاد استان، دستورالعمل ایجاد پنجره واحد سرمایه  گذاری در هر یک از دستگاه های اجرایی اصلی استان مازندران ابلاغ و دبیرخانه آن در سه دستگاه اصلی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقر گردید.

در ابتدا امور به صورت فیزیکی شروع و به موازات کار اصلاح فرایندهای صدور مجوز با همکاری شرکت مشاور صورت گرفت که با تشکیل جلسات متعدد مشکلات آن احصاء و هم اکنون در حال  رفع نواقص می باشد تا با تعریف سامانه  ای بدون حضور متقاضی و در فضای مجازی اهداف تعریف شده برای این قانون را محقق نماید.

49-تدوین برنامه استراتژیک صنعت، معدن و تجارت استان مازندران

تدوین سند راهبردی استان مازندران در حوزه صنعت در زمره اسناد منطقه ای و بخشی قرار می گیرد.

 این سند با مطالعه و بررسی اسناد بالادستی شامل اسناد ملی و منطقه ای، اصول، چارچوب ها، سیاست های کلان، نگاهی به وضعیت جاری و روند تحولات حوزه های اقتصادی و صنعتی در سطوح ملی و بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفته به گونه ای که میزان هماهنگی برنامه ها و دستاوردهای چند ساله اخیر با برنامه ها و هدفگذاری های صورت گرفته در اسناد بالادستی تحلیل می گردد.

 

حاصل این تحلیل، شناسایی حوزه های هم راستا با برنامه، ناهماهنگی های موجود در فعالیت ها، تخصیص منابع و اولویت بندی های انجام شده توسط دستگاه های اجرایی نسبت به برنامه می باشد.

50-کسب رتبه نخست کشور در ظرفیت تصفیه خانه  های صنعتی

مازندران 38 شهرک صنعتی دارد که یک هزار و 600 واحد صنعتی در این شهرک ها استقرار دارند و 50 درصد از اشتغال بخش صنعت مازندران در شهرک هاست.

مهمترین مزیت تصفیه  خانه فاضلاب صرف نظر از حفاظت از محیط زیست، بهر ه گیری مجدد از آب این تصفیه  خانه ها برای فضای سبز شهرک ها است.

هم اکنون 15شهرک صنعتی استان مازندران از تصفیه خانه فاضلاب بهره مند می باشند. همچنین فاضلاب70 درصد از واحدهای مستقر در شهرکها نیز به تصفیه خانه میریزد.

       تصفيه خانه هاي در مرحله تكميل مطالعه و طراحي

هزينه تقريبي اجرا

 (ميليارد ريال)          ظرفيت طراحي

 (متر مكعب)           نام شهرك صنعتي   رديف

50           700         تكميل شهداي محمود آباد        1

40           500         مدول دوم بابل كنار 2

60           1000       مدول دوم ساري 1  3

35           400         ساري 2   4

20           150         گهر باران ساري - مياندرود   5

20           150         كياسر       6

225         2900       جمع         7

51-ساماندهی معادن زغال سنگ البرز مرکزی

شرکت سامان 5 معدن زغال سنگ(4 معدن در منطقه سوادکوه و یک معدن در منطقه کیاسر) را تحت پوشش دارد.

این معادن که در گذشته در اختیار شرکت های متفرقه بوده تمامی آنها به بهره بردار اصلی یعنی شرکت سامان منتقل گردید.

 مجموع مساحت پروانه بهره برداری این معادن 133.2 کیلومتر مربع(3,98 کیلومتر مربع برای 4 معدن منطقه سوادکوه و 9,34 کیلومتر مربع برای معدن کیاسر) میباشد. مجموع ذخیره قطعی این معادن 71950000(هفتاد و یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار تن) و ذخیره احتمالی آن 102785714 تن است. مجموع استخراج اسمی این معادن سالیانه 244000 تن می باشد. تمامی معادن تحت پوشش شرکت سامان فعال بوده، این شرکت تأمین کننده زغال سنگ مورد نیاز صنایع مختلف در سطح کشور است.

مدت بهره برداری

(سال)      میزان اشتغال

(نفر)        استخراج اسمی

(تن)         ذخیره احتمالی

(تن)         ذخیره قطعی

(تن)         نام معدن  ردیف

12           193         30,000   600,000 420,000 پاك(انجیر تنگه)      1

12           149         36,000   685,714 480,000 تاريك دره                2

15           500         90,000   40,000,000           28,000,000           كارمزد     3

12           200         40,000   60,285,714           42,200,000           كارسنگ  4

10           232         48,000   1,214,286             850,000 كياسر       5

52-افزایش 112درصدی اخذ حقوق دولتی حوزه معادن

دارندگان مجوز بهره برداری براساس ماده 14قانون معادن و آیین  نامه اجرایی آن باید درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه و مجوز را به نرخ روز در سرمعدن به صورت استخراج شده و یا فرآوری یا کانه  آرایی شده در چارچوب بودجه مصوب به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان حقوق دولتی پرداخت نمایند. لذا به همین منظور هر ساله مبنا و میزان دریافت حقوق دولتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان ها ابلاغ می گردد.

با توجه به رکود در طرح های عمرانی استانی و ملی وعلیرغم عدم افزایش قیمت پایه موادمعدنی در سه ساله93،94و95 و عدم افزایش تعداد معادن فعال دارای پروانه بهره  برداری استان در سال های اخیر، شاهد بودیم که دریافت حقوق دولتی حوزه معادن کمتر مورد اهتمام قرار گرفته بود.

لذا با توجه به پیگیرهای انجام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران حقوق دولتی دریافتی از بهره  برداران معادن طی چهار سال اخیر از رقم 820,32 میلیون ریال به مبلغ 253,89 میلیون ریال رسید که  نسبت به مدت مشابه بیش از 7/2 برابر افزایش داشته است.

همچنین طی چهار سال اخیر متقاضیان اکتشاف بیش از 330,1 میلیون ریال به حساب سازمان صنعت ، معدن وتجارت مازندران واریز نموده اند.

53-رکورد تولید خودرو در ایران خودرو مازندران

شركت ايران خودرو مازندران تنها تولید کننده خودرو در استان می باشد که  فعالیت خود را در 29 شهریور ماه سال 1389 با تولید روزانه 3 دستگاه سمند سریر آغاز نموده است. به مرور زمان با توسعه افزایش ظرفیت های لجستیکی و تولیدی توانست به نرخ تولید 12 دستگاه در ساعت و در مجموع به تولید روزانه 140 دستگاه خودرو پژو پارس مدلELX و مدل پارس سال دست یابد.

پژو پارس مدلELX (XUM با موتور 2000) تنها در ایران خودرو مازندران تولید میشود(25 درصد پژو پارس های تولید شده کشور) در سال 1393 موفق به اخذ گرید A کیفیت محصولات خود از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است.

احداث این واحد صنعتی مادر در استان باعث رونق صنایع  قطعه سازی، حمل و نقل(با تردد روزانه 60 تریلی در منطقه) احداث خطوط فیبرنوری، اینترنت پرسرعت، گاز طبیعی، تعریض جاده و... شده است.

روند افزایش تولید خودرو در کارخانه ایران خودرو مازندران

آمار تولید (دستگاه) سال تولید ردیف

1970       1389       1

15460    1390       2

17250    1391       3

15285    1392       4

25157    1393       5

24810    1394       6

31272    1395       7

54-تصویب 3499 مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در قالب 424 جلسه

به منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال 1395 با دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان مازندران تشکیل شد.

از لحظه شروع به کار این کارگروه تا پایان مرداد ماه 1396 تعداد 424 جلسه به ریاست استاندار و یا معاونین وی و با حضور کلیه اعضای کارگروه تشکیل شد.

برگزاری این جلسات منجر به ثبت 3499 مصوبه استانی شد که از این میزان، تاکنون نسبت به اجرای 1468مصوبه اقدام و مابقی در دست اقدام است.

یادآور میشود تسهیلات پرداختی از محل  سرمایه  ثابت در استان، مبلغ  464924میلیون ریال بوده که به 52 متقاضی اخذ تسهیلات، پرداخت شد.

همچنین طی مدت مذکور، به 315 واحد متقاضی دیگر، تسهیلات به‌ میزان 2449506 میلیون ریال از محل سرمایه در گردش پرداخت شد.

55-برنامه ریزی و اجرای طرح عظیم زراعت چوب توسط صنایع استان

با توجه به اجرای طرح تنفس جنگلها و کاهش سطح برداشت و کمبود مواد اولیه چوبی برای واحدهای صنایع چوب و کاغذ استان برای جبران آن تنها دو راهکار متصور است:

الف) تسهیل در روند واردات چوب

ب) زراعت چوب

لذا با پیگیری های مستمر از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران جهت در اختیار گذاشتن عرصه-های دولتی به کارآفرینان و سرمایه  گذاران و علی  رغم مقاومت تعدادی از دستگاه های اجرائی مرتبط، نهایتاً تفاهم نامه ی همکاری بین گروه صنعتی آرین و استانداری مازندران منعقد گردید.

در ادامه بانک زمین بهشهر به مساحت تقریبی 1000 هکتار جهت واگذاری گروه آرین در دستور کار قرار گرفته و آماده تحویل میباشد.

56-بروزرسانی شناسنامه واحدهای صنعتی استان

بر اساس برنامه های عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران و در راستای به روز کردن و پایش  اطلاعات واحدهای تولیدی استان و احصا اطلاعات کلی بنگاه های اقتصادی، طرح شناسنامه  دار کردن واحدهای صنعتی بصورت میدانی و با هماهنگی مدیران واحدهای صنعتی انجام شد.

دراین طرح از میان 1960 واحد تولیدی با مشخصه پرسنل بیشتر از 9 نفر از 1796 واحد بازدید و اطلاعات آنها بروز رسانی شد.

ضمن اینکه بروزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی برای کارخانجات با پرسنل کمتر از 9 نفر نیز در سالجاری در جریان میباشد.

57-راه اندازی دهها واحد تولیدی متوقف شده

در راستای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید برای بهبود فضای کسب  وکار و برگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید این سازمان ضمن اعطای تسهیلات به واحدهای نیمه  فعال و فعال مبادرت به حل مشکلات واحدهای تولیدی متوقف شده نمود به گونه  ای که هم اکنون دهها واحد تولیدی متوقف شده در دولت های قبلی مجدداً به چرخه تولید در دولت تدبیر و امید برگشته  اند. از مهمترین این واحدهای تولیدی میتوان به شرکت پارس کروم خزر، دوشینه ساری، چای شعیب کلایه، کیمیا خزر، کیا نایلون، کاغذ سازی قائمشهر، فیبر بابلسر، آب معدنی کلاردشت و  پارس فولاد نکا اشاره کرد.

58-احیای شرکت نساجی مازندران و تعیین و تکلیف مطالبات معوق پرسنل بازنشسته شرکت

کارخانه نساجی مازندران جز اولین و قدیمی ترین کارخانجات نساجی کشور است که در قائمشهر در زميني به مساحت پانزده هكتار احداث و در سال 1309 بهره  برداری از ماشین آلات آن شروع شد.

این واحد که یکی از واحدهای مهم در ادوار گذشته بوده با اشتغال بالا و فروشگاه های متعدد در سطح کشور در صنعت نساجی بسیار مطرح بود اما به دلیل فرسوده شدن ماشین آلات، ضعف مدیریت دچار مشکل و موجب بیکاری کارگران شد تا آنجا که این موضوع باعث اعتراض شدید کارگری در شهرستان شد.

علی ایحال جهت احیا مجدد این واحد تولیدی مهم، سرمایه  گذار خارجی مسئولیت اداره این شرکت را به عهده گرفت و با گشایش اعتبار اسنادی به ارزش 130میلیون یورو تجهیزات جدید خریداری و وارد گمرک شد.

لیکن به دلیل عدم پرداخت عوارض به اداره حمل  و نقل پایانه ها و بدهی بانکی، این تجهیزات در انبار شرکت توسط گمرک پلمپ شد که پس از پیگیری های متعدد این سازمان در تاریخ 20/7/94 توسط مهندس نعمت زاده( مقام عالی وزارت) رفع پلمپ گردید.

همچنین با پیگیری مسئولین استانی و کشوری در دولت تدبیر و امید در خصوص پرداخت مطالبات پرسنل قدیمی شرکت که چندین سال حقوق و مزایا آنها معوق شده بود وضعیت تعداد 1570 نفر پرسنل تعیین تکلیف شد.

ماشین آلات خطوط تولید رنگرزی، چاپ و تکمیل در مکان واحد مستقر که ارزش روز آن حدود 200میلیارد تومان میباشد. ضروریست با همکاری بانک عامل نسبت به نصب و راه اندازی خطوط تولید یاد شده اقدام گردد.

59-برقراری خط پرواز مستقیم به آستاراخان روسیه

باتوجه به برقراری روابط گسترده تجاری صورت گرفته در دولت تدبیر و امید فیما بین استان های مازندران و آستاراخان روسیه و تسهیل در آمد و رفت تجار و بازرگانان هر دو کشور امری مهم به شمار می رفت. از این رو با رایزنی های صورت گرفته خطوط منظم هوایی تهران- آستاراخان- تهران راه اندازی که این مساله مطالبه ی چندین ساله فعالان اقتصادی جهت افزایش صادرات به کشور روسیه بوده است.

علیرغم هماهنگی های به عمل آمده در خصوص برقراری پروازها برای هر هفته دوبار با هواپیماهای MD-88 و با ظرفیت 160 صندلی متاسفانه به دلیل عدم استقبال فعالان اقتصادی انجام این امر فعلاً متوقف شده است.

60-راه اندازی اداره محیط زیست، ایمنی، بهداشت و انرژی برای نخستین بار در سازمان

با توجه به ضرورت ساماندهی دقیق مباحث چهارگانه محیط زیست، ایمنی، بهداشت و انرژی (HSEE) در واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی کشور از سال 1393 و با توجه  به شرایط  اقلیمی استان مازندران  این سازمان  برای نخستین بار نسبت به ایجاد اداره مستقل تحت عنوان اداره محیط زیست، ایمنی، بهداشت و انرژی و با مجوز وزارت متبوع  اقدام نموده است.

مهمترین اقدامات سازمان در حوزه محیط زیست، ایمنی، بهداشت و انرژی شامل تدوین و ابلاغ برنامه جامع محیط زیست، ایمنی، بهداشت و انرژی به کلیه واحدهای صنعتی، معدنی، اجرای طرح ابتکاری هر شهرستان، یک کارگاه HSEE برای نخستین بار در کشور که الگوی ملی گردید ، بوده است .

همچنین برگزاری 89 کمیته تخصصی در مسائل HSEE در سطح استان ، بکارگیری 834 کارشناس ایمنی و بهداشت بصورت پاره وقت و تمام وقت در واحدهای صنعتی و معدنی، معرفی 4 واحد صنعتی به عنوان واحدهای منتخب سبز در همایش ملی صنایع سبز کشور و پیگیری شناسنامه  دار شدن واحدهای صنعتی و معدنی در حوزه HSEE از دیگر اقدامات مهم در این حوزه به شمار می رود.

61-تعمیم دایره شمول حقوق مصرف کنندگان برای نخستین بار در کشور

در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان یکی از ماموریت های سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت بر فعالیت بنگاه های اقتصادی، تولیدی، توزیعی و خدماتی می باشد.

این سازمان ضمن پیگیری ماموریت ها و وظایف سازمانی برای اولین بار در سطح کشور مبادرت به برخی نظارت ها به شرح ذیل نموده است.

الف ) نظارت بر دستگاه های خود پرداز بانک

در راستای اجرایی نمودن ماده 6 آیین نامه اجرایی ماده 6 قانون حمایت از مصرف کنندگان این سازمان در ایام تعطیلات عید فطر مبادرت به اجرای این طرح که شامل بررسی وضعیت فعال، نیمه فعال و غیرفعال بودن دستگاه های خود پرداز بوده است، نمود.

ب)بررسی میزان سختی آب شرب شهروندان استان مازندران

با توجه به اهمیت آب آشامیدنی در سلامت انسان، این سازمان با نمونه برداری از مخازن آب شرب شهرستان های استان از طریق آزمایشگاه های مربوطه آب شرب این مناطق را به لحاظ سختی، سلامت و بهداشتی بودن مورد بررسی قرار داد.

ج) بررسی لنت های ترمز اتوبوس

در حوزه سلامت و ایمنی این سازمان با مراجعه به ترمینال های مسافربری لنت های ترمز و لاستیک اتوبوس ها را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار داده است تا بدین ترتیب با استفاده از لوازم مصرفی استاندارد سلامتی و ایمنی مردم افزایش یابد.

د)برگزاری همایش تجلیل از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان

این سازمان به منظور افزایش انگیزه در میان واحدهای تولیدی و ارائه دهندگان خدمات ، در 5 سال متوالی همایش تجلیل از واحد های برتر استان مازندران که مشتری مدار بوده و حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده را برگزاری نمود.

62-احیای معدن زغال  سنگ گلیران

استان مازندران يكی از حوزه های با ارزش زغال سنگ كشور است. معدن گلیران در 75 کیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع شده است. استارت این معدن که از معادن مرغوب زغال سنگ کشور است از سال 1355 زده شد، ولی بهره  برداری از آن به صورت دولتی در سال 1375 بوده است.

 این معدن در سال 1383 به بخش خصوص واگذار شد، ولی به دلیل اینکه بخش خصوصی نتوانست از این معدن به خوبی بهره  برداری کند به طور کامل تعطیل شد.

با حکم شورای عالی معادن، معدن گلیران برای تامین مواد اولیه زغالشویی و کک‌ سازی البرز مرکزی به بخش دولتی واگذار شد.

با حمایت دولت تدبیر و امید و با حضور مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) فعالیت معدن از سر گرفته شد.

63-پایش و مستند سازی محدوده های اکتشافی معادن

طرح کمک به تجهیز و اکتشاف پایه تفصیلی محدوده های اکتشافی جهت ارزیابی پتانسیل محدوده های اکتشافی ابطالی استان در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفت.

با بررسی پرونده ها و سوابق سازمانی و کارشناسی های صورت گرفته تعداد 64 فقره پروانه اکتشاف و محدوده  درخواست  اکتشافی  ابطالی  انتخاب  و براساس  فرم های ارسالی از سوی وزارت متبوع مورد بررسی های  دفتری  و میدانی قرار گرفت.

علاوه بر اطلاعات پرونده ای و سوابق در بازدیدهای میدانی از وضعیت رخنمون ها، نوع کانسار و ابعاد آن و همچنین احتمال پیوستگی آن در محدوده اکتشافی و تهیه نقشه ها و نمونه برداری  و گزارش تهیه گردید.

همچنین مشخصات وام اکتشافی اخذ شده و محل تامین آن و در نهایت علت ابطال پروانه اکتشاف یا محدوده اکتشافی توسط مشاور بررسی و گزارش گردید.

این طرح با هزینه ای بالغ بر ششصد میلیون ریال در سال 94 به اجرا درآمده است. در نتیجه اجرای این طرح تعدادی از این محدوده ها به مزایده گذاشته شد و به تدریج  سایر محدوده ها از طریق مزایده عمومی واگذار میگردد.

64-کاهش چشمگیر در میزان برداشت های غیر مجاز معدنی

یکی از معضلات حوزه معدن در مازندران در سال های گذشته پدیده موسوم به کوه خواری و نیز برداشت های غیرمجاز شن و ماسه بوده که مشکلات متعددی را در استان بوجود آورده بود. در راستای حل این مشکل اقدامات متعددی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت اتخاذ که با اجرایی کردن این تصمیمات شاهد کاهش عمده تخلفات در حوزه معادن استان در برهه کنونی می باشیم.

اهم اقدامات انجام شده شامل تعامل بیش از پیش با ادارات و دستگاه های متناظر ذیربط، تعامل با نهادهای انتظامی بخصوص پلیس پیشگیری و ایجاد رویه برخورد با برداشت های غیرمجاز ، تهیه فرم های بازدید و قبض حمل و نقل در سراسر استان ، جلسه مستمر با مدیران اجرایی و قضایی و بازدید های مستمر توسط کارشناسان این سازمان و پیگیری سریع گزارشات مردمی و محلی بوده است.

65-رفع توقیف و تعیین تکلیف شرکت خزرخز بعد از 17 سال

شرکت خزر خز وابسته به بانک صنعت و معدن در زمینی به مساحت ده هکتار با زیربنای تولیدی بیست و دو هزار متر مربع در غرب استان مازندران در حوزه نشتارود از توابع شهرستان تنکابن واقع شده است.

 این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات چرمی و جیر از سالهای اولیه انقلاب اسلامی آغاز و در سال 1361 به بهره�برداری رسید. در سال 1371 به علت سوء مدیریت فعالیت شرکت، محدود و با تعدیل پرسنل نهایتاً در سال 1376 به مرحله انحلال رسید و عملاً با رکود و تعطیلی مواجه گردید. در سال 1378 پس از مراحل تسویه حساب و پرداخت مطالبات معوق پرسنل این شرکت از طریق بانک صنعت و معدن به یک شخص حقیقی واگذار گردید.

از آنجائیکه خریدار نتوانست نسبت به تعهدات خود اقدامی صورت دهد گروه کارخانجات بانک صنعت و معدن  (آتیه دماوند) شکایتی را در مراجع قضایی مطرح و رأی اولیه مبنی بر فسخ معامله و خلع ید صادر گردید. سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به منظور احیا و راه اندازی مجدد شرکت خزرخز پیگیری های متعددی با مسولین ارشد بانک صنعت و معدن انجام که نهایتاً با پرداخت بدهی، موضوع توقیف مرتفع  و پس از رأی دادگاه نشتارود مبنی بر فسخ معامله با  سرمایه  گذار اولیه، با سرمایه گذار جدید وارد مذاکره گردید اما به لحاظ عدم توافق قیمت کارشناسی موضوع  مسکوت و در نهایت گزینه های دیگری جهت خریداری و راه اندازی مجدد در دست اقدام میباشد.

66-توسعه معدنکاری سبز

در کشورهای توسعه یافته احیای معادن و ایجاد مناظر زیبای طبیعی از شیوه  های مدرن استخراج بوده و بازسازی بخشی از چرخه حیات معدن است که پس از پایان کار ، زمین را به مسیر اصلی و اولیه باز می گرداند. این موضوع بخش مهمی از مراحل صدور مجوز برداشت معدن در کشورهای توسعه یافته است.

چنانچه در این کشورها حتی طرح  های تشویقی برای اجرای پروژه احیاء در زمان مشخص وضع شده و سالانه جوایزی به شرکت  هایی که ایده های مناسب را در مدت زمان مشخصی اجرا کرده اند، اهدا می شود.

در همین راستا و به جهت حفظ منابع طبیعی کاشت  نهال از اراضی مورد برداشت از سوی این سازمان برای نخستین بار در دستورکار معدنکاران قرار گرفت تا ضمن بهره برداری از ذخایر معدنی، به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و جلوگیری از به هم خوردن اکوسیستم، شکل طبیعی مناطق مورد برداشت نیز حفظ گردد.

67-انتقال میدان میوه و تره بار ساری به خارج از محدوده شهری

امروزه اثبات شده است که میادین میوه و تره بار رویکرد مهمی را در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارند. در واقع این میادین نقشی دوگانه دارند. از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت ها و عرضه محصولات با قیمت های مناسب برای مصرف کنندگان میشوند.

با توجه به استقرار میدان میوه و تره بار شهرستان ساری در یکی از نقاط پر رفت  و آمد شهری و مشکلات عدیده برای شهروندان و ایجاد ترافیک سنگین ایجاد پایانه صادراتی میوه و تره بار و میدان بار در سفر استانی هیات دولت در سال 86 مورد تصویب قرار گرفت اما به دلایل مختلف و مشکلات متعدد مجوز تاسیس این مرکز صادر نشد.

 

با پیگیری متعدد از سوی این سازمان سرانجام جواز تاسیس مجتمع بارفروشان میوه وتره بار ساری در بهمن ماه 1395 از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینی به مساحت 210000 مترمربع و با زیربنای 39000 متر مربع صادر شد. این پروژه اکنون با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد ریال دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی میباشد.

68-واگذاری اختیارات از ستاد سازمان  به  شهرستان ها برای نخستین بار در کشور

در راستای اجرای مصوبه شماره 127675/ ت/50642 مورخ 28/10/1393 هیات محترم وزیران موضوع برنامه ها و سیاست های تمرکززدایی دولت و نیز به استناد شیوه�نامه شماره 66596/60 مورخ 17/03/1395 معاونت محترم توسعه مدیریت، منابع و امور استان ها وزارت، اختیار انجام امور تخصصی مشروحه ذیل که در اختیار ریاست سازمان بوده و قابل واگذاری می باشد، برای مدت مشخص به ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان های آمل ، تنکابن ، بابل و بهشهر تفویض گردید.

1-کلیه فرایندهای مربوط به امور صنایع

2-کلیه فرایندهای مربوط به معاونت برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری

3-کلیه فرایندهای مربوط به مدیریت نظارت و بازرسی

4-کلیه فرایندهای مربوط به امور بازرگانی و توسعه تجارت

 از مزایای واگذاری اختیارات سازمانی به ادارات شهرستانی میتوان تسریع در رسیدگی به کار ارباب رجوع، عدم حضور ارباب رجوع در سازمان و پیگیری امور از طریق ادارات شهرستانی را نام برد.

69-احیای معدن زغالسنگ گلندرود

معدن زغال گلندرود یکی از معادن قدیمی و زیرزمینی در شمال کشور و در 35 کیلومتری شهرستان نور و 17 کیلومتری جنوب شهر رویان واقع شده است.

این معدن که چندین سال قبل و در دولت گذشته تعطیل شده بود با رعایت ضوابط زیست محیطی با سرمایه ‌گذاری دولت تدبیر و امید راه‌ اندازی شده و موجب تولید و اشتغال در منطقه شده است.

تولید زغال سنگ این معدن در سال اول 20000 تن، در سال دوم 30000تن، در سال سوم 40000 تن، در سال چهارم 50000تن و در سال پنجم و بعد از آن 75000 تن برآورد میشود. ضمن اینکه ذخیره احتمالی و قطعی معدن گلندرود به ترتیب ٤٣ و 27 میلیون تن می باشد.

یادآور می شود نوع ماده  معدنی، معدن گلندرود از با کیفیت ترین زغال  سنگ  های ایران است و محصول این معدن به عنوان بخشی از خوراک کارخانه جدید زغالشویی البرز مرکزی مصرف می�شود.

70-ساماندهی حوزه طراحی، مونتاژ و خدمات فنی آسانسور

به جهت نظارت بر فعالیت واحدهای طراحی و مونتاژ آسانسور کارگروهی با حضور دستگاه های اجرایی تشکیل شد.

در این کارگروه که معاونت امور صنایع و مدیریت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، اداره کل استاندارد، اداره کل راه و شهرسازی و تشکل های مرتبط (انجمن آسانسور و سندیکا آسانسور– شعبه مازندران) عضویت دارند بر صحت امور انجام شده توسط واحدهای طراحی و مونتاژ آسانسور نظارت میشود.

به همین جهت تاکنون 7جلسه کارگروه نظارت برگزار شد.

ضمن اینکه 60 فقره پروانه در حوزه آسانسور صادر که نسبت به مدت مشابه در سال 1395 از افزایش 20 درصدی برخوردار بوده است.

71-الکترونیکی نمودن انتخابات اتحادیه های صنفی

مکانیزه کردن فرآیندهای الکترونیکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم در انتخابات اهمیت مضاعفی پیدا میکند.

در راستای سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهت برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی به صورت الکترونیکی این سازمان به عنوان استان پیشرو اقدام به برگزاری انتخابات اتحادیه ها بصورت الکترونیکی نمود.

در ابتدا دو شهرستان نکا و ساری در این خصوص پیشگام بوده و بعد از آن کلیه شهرستان های استان اقدام به برگزاری انتخابات الکترونیکی نموده  به نحوی که هم اکنون بیش از 50 انتخابات الکترونیکی در این استان برگزار گردیده است.

72-ایجاد نخستین  شهرک  صنفی، صنعتی

یکی از ضروریات حاضر در حوزه اصناف ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم در محدوده شهری و انتقال آنها به خارج از شهر می باشد به همین منظور احداث شهرک های صنفی با اولویت خدمات خودرویی، برنج، شرکت های پخش در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

از این رو تاکنون آماده سازی 4 شهرک صنفی در استان با سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد تومان آغاز که تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

 همچنین با توجه به مصوبه شورای برنامه ریزی استان و پیگیری های این سازمان و شرکت شهرک های صنعتی استان مجوز دو شهرک صنفی، صنعتی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صادر گردید.

73-احداث برج های  اصناف

  به منظور تجمیع دفاتر اتحادیه ها در یک مکان، دسترسی راحت متقاضیان به اتحادیه های مربوطه و اتاق اصناف،  صرفه جویی در هزینه  ها، جلوگیری از اتلاف وقت برای متقاضیان و نظارت بهتر از سوی اتاق اصناف و کمیسیون نظارت، احداث برج اصناف در شهرستان ها در اولویت قرار گرفت.

برای احداث برج اصناف تاکنون دو شهرستان ساری و آمل تقاضا داشته اند که پیش بینی اجرای آن به شرح ذیل  می باشد :

1-برج اصناف اتاق اصناف شهرستان ساری

درخواست تسهیلاتی به میزان حدود 200 میلیارد ریال جهت ساخت و تجهیز اتاق اصناف مرکز استان را دارند.

میزان زمین میزان بنای ساختمان سرمایه گذاری انجام شده محدودیتها و مشکلات فعلی

7000 مترمربع

5000

5000000000 ریال  - عدم تغییر کاربری زمین از سوی شهرداری ساری

- کمبود نقدینگی

2-برج اصناف اتاق اصناف شهرستان آمل

میزان زمین میزان بنای ساختمان           سرمایه گذاری انجام شده محدودیتها و مشکلات فعلی

4000 مترمربع

3000 مترمربع

4000000000 ریال  - عدم تغییر کاربری

- کمبود نقدینگی

74-گسترش آموزشهای بازرگانی

یکی از موارد مهم در راستای ارتقای دانش و آشنایی به مسائل روز آموزش می �باشد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در راستای تعامل، تقویت و تسلط بازرگانان و تجار به امور تجارت و همچنین آشنایی اصناف با قوانین این حوزه مبادرت به برنامه ریزی جهت برگزاری 303 دوره معادل 112818 نفر ساعت از سال 1391 تا پایان سال 1395 نموده است.

75-پرداخت دیون و تعهدات انباشته پرسنل سازمان

علیرغم پیگیری های متعدد انجام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در خصوص تخصیص اعتبار برای پرداخت دیون و تعهدات همکاران ناشی از تغییرات حقوق و مزایا از سال 87 لغایت 92 از طریق استانداری مازندران متاسفانه هیچ  نتیجه ای حاصل نشد.

لذا پیگیری این موضوع از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفت. در نتیجه این پیگیری ها، اعتباری به مبلغ 6 میلیارد ریال به این سازمان اختصاص یافته و بر همین اساس مطالبات ناشی از موارد اعلام شده فوق به طور کامل به کارکنان پرداخت شد.

76-جذب نیروی انسانی صرفاً  از طریق آزمون استخدامی

یکی از مشکلات اساسی در حوزه  نیروی انسانی در سازمان ها در دولت قبل، جذب برخی افراد بدون هرگونه آزمونی بوده که مشکلاتی را بر سیستم اداری متحمل کرده است لذا این سازمان در راستاي سياست هاي دولت در خصوص تامين نيروي انساني دستگاه هاي اجرايي و در راستای اجراي مجوز  استخدامی معاونت محترم توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور مبادرت به برگزاري آزمون استخدامي توسط معاونت توسعه مديريت و منابع انساني استانداري مازندران نمود که پس از انجام ساير فرايند استخدامي از قبيل مصاحبه تخصصي و تاييد هسته مركزي گزينش، تعداد 27 نفر (20 نفر از طريق آزمون و 7 نفر از طريق سهميه شاهد) در تاريخ 1/1/1394 جذب اين سازمان شده �اند.

77-کسب رتبه برتر سازمان  صنعت، معدن و تجارت در شاخص رضایت از نحوه برخورد کارکنان

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران موفق به کسب رتبه برتر در بین سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها در نحوه رضایت از برخورد کارکنان شده است. به گونه ای که در نتیجه اجرای طرح نظرسنجی از مردم این سازمان در دو سال متوالی(سالهای 1394 و 1395) حائز رتبه برتر در میان سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور شده است.

 همچنین این سازمان با کسب امتیاز کامل 700 موفق به کسب رتبه برتر در قالب هفت محور، 1-آموزش و بهسازی نیروی انسانی 2- بهبود سیستم ها و ارتقاء بهره وری 3- برنامه ریزی نیروی انسانی 4-ساختار سازمانی 5- فناوری اطلاعات و ارتباطات(امنیت شبکه) 6- فناوری اطلاعات و ارتباطات (توسعه خدمات الکترونیک) 7- تحول سازمانی و تکریم ارباب رجوع،  در دو سال متوالی 1394 و 1395 در بین سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها شده است.

78-اصلاح ساختار پرداخت های نیروی انسانی

در تاریخ 1/7/93 چارت تشکیلاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اجرا گردیده و کلیه نیروها در پست سازمانی ساختار تشکیلاتی جدید  قرار گرفتند. به طوریکه علاوه بر ضریب افزایش حقوق کارکنان که هر سال بر اساس مصوبه هیات محترم دولت ابلاغ میگردد موارد ذیل جهت اصلاح پرداخت های پرسنلی (حقوق و مزایا) انجام گرفته:

الف: اجرای بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع برقراری فوق العاده شغل تخصصی به میزان برای پست کارشناسی 1500 امتیاز و برای پست مدیریتی کارشناس مسئول، رئیس اداره و معاونین به میزان 2000 امتیاز به مجموع حقوق اضافه شد.

ب: اجرای بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع برقراری فوق العاده ویژه به میزان برای پست کارشناسی 20 درصد برای پست کارشناس مسئول 25 درصد برای پست رئیس اداره 30درصد و پست معاونت  35 درصد و بطور متوسط با میانگین 21 درصد در حکم کارگزینی لحاظ و اجرا شد.

ج: اثربخشی، کارایی و ارتقاء بهره وری بر اساس ارزیابی عملکرد نیروهای قراردادی نسبت به ترمیم حقوق نیروهای مذکور بطور متوسط از 150 هزار تومان تا 350 هزار تومان اقدام شد.

79-ارائه خدمت بهینه در ملاقات های عمومی

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در راستای ارائه خدمات به موقع و موثر به مردم و همچنین تکریم ارباب رجوع، ضمن تعیین روز سه شنبه به عنوان روز ملاقات عمومی مردم با ریاست محترم سازمان و معاونین، مقرر شد تا کلیه معاونین بصورت متمرکز در سالن اجتماعات ساختمان شهید بابائی در حوزه های صنایع،  معادن، برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری، امور بازرگانی و توسعه تجارت ، نظارت و بازرسی و با اعطای اختیار لازم نسبت به پاسخگویی مناسب به مردم اقدام  به نحوی که مراجعین ضمن استقرار در محل انتظار، بدون حضور در واحدهای داخلی دستگاه، خدمت مورد نیاز خود را از طریق مراجعه حضوری دریافت نمایند.

80-ساماندهی و بازسازی فضاهای اداری

باتوجه به قدمت ساختمان های شهید بابایی و شهید حیدری سازمان صنعت، معدن و تجارت فضای اداری و محیطی این دو ساختمان احتیاج به بازسازی داشت، لذا تغییرات و تعمیرات و فضاسازی در غالب محورهای ذیل و در هرکدام از ساختمان های اشاره شده انجام پذیرفت:

1-ساختمان شهید حیدری

الف: تعویض کلی آسانسور و نصب آسانسور جدید

ب: نوسازی سیستم بایگانی واحدکارگزینی

ج: زیبا سازی محیطی ساختمان

د: نصب و راه اندازی سیتم دوربین مداربسته

ر: تخریب و فضاسازی اداری ساختمان

2-ساختمان شهید بابایی

الف: نصب و راه اندازی سیتم دوربین مدار بسته

ب: نوسازی سیستم بایگانی دبیرخانه(بصورت ریلی)

ج: بازسازی و تغیر کلی سالن اجتماعات

د- نوسازی و تغییر فضای اداری معاونت معدنی سازمان

ر: تخریب و بازسازی فضای پارکینگ

ز: رنگ آمیزی کل فضای اداری ساختمان

81-راه اندازی دبیرخانه کمیسیون نظارت برای نخستین بار در کشور

دبیرخانه کمیسیون نظارت مرکز استان با اخذ مصوبه در تاریخ 9/12/93 پایه ریزی اولیه شده و با تعریف منابع مالی آن در تاریخ 21/12/93 رسما فعالیت قانونی خود را آغاز نمود.

دبیرخانه کمیسیون که به عنوان بازوی اجرایی کمیسیون نظارت مي باشد جزئی از تشکیلات اداری مصوب سازمان محسوب نمیگردد اما دبیر آن به پیشنهاد رییس کمیسیون و تایید دبیرخانه هیات منصوب می‏گردد.

خلاصه ای از وظایف و اختیارات دبیرخانه کمیسیون نظارت مرکز استان شامل تهیه و تنظیم دستور کار، تشکیل جلسات و تنظیم صورتجلسات کمیسیون، بررسی و ارائه گزارشات کارشناسی لازم درخصوص پرونده‏ ها و موضوعات قابل طرح در کمیسیون، بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان های صنفی و کمیسیون نظارت شهرستان ها پیگیری تشکیل منظم جلسات کمیسیون های نظارت شهرستان ها تابعه و تطبیق مصوبات آنان با قانون و مقررات و ارائه طریق جهت اصلاح مصوبات مذکور، پیگیری انجام به موقع و قانونی انتخابات سازمان های صنفی در سطح استان، بررسی بودجه، ترازنامه و صورت‏ های مالی اتاق اصناف جهت طرح در کمیسیون، پیگیری و انجام اقدامات لازم در راستای وظایف تصریح شده در ماده 49 قانون می باشد.

82- رشد 70 درصدی تجهیزات ایمنی شهرک های صنعتی استان

با توجه به گستردگی واحدها و افزایش خطرات مترقبه و غیرمترقبه، پرداختن به کاربرهای امداد رسانی نظیر آتش‌ نشانی در شهرک‌ های صنعتی ضروری است و خدمات‌ رسانی به‌ موقع آتش ‌نشانان بیش از هر چیز مستلزم استقرار آنها در مکان مناسب است.

به همین منظور در طی چهار سال گذشته تعداد 4 ایستگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی بشل سوادکوه، مرزن آباد چالوس، بابکان آمل و نکا ساخته، ضمن اینکه تعداد 8 خودرو اتش نشانی با اعتباری بالغ بر 24000 میلیون ریال  به شهرک ها و نواحی صنعتی داده شد. افزایش این تعداد خودرو آتش نشانی رشد 70 درصدی در تجهیزات ایمنی شهرک های صنعتی استان را در پی داشته است.

83-توقف برداشت های معدنی در دامنه های دماوند

قله دماوند به عنوان اولین اثر طبیعی ثبت ملی شده کشور قلمداد می شود اما این اثر برای ثبت جهانی از سابق با پدیده برداشت� های معدنی در دامنه ی خود روبرو بوده است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در راستای صیانت از این میراث طبیعی کشور ضمن عدم تمدید پروانه بهره برداری و تعطیل نمودن برداشت بهره برداران که برخی از آنها سابقه 50 ساله در این امر داشته اند صدور مجوز برداشت معدنی از ارتفاع 1700 متر به بالا در دامنه دماوند را ممنوع اعلام کرد.

84-رشد 79 درصدی صدور سند تفكیكی در شهرک‌ های صنعتی مازندران

صدور اسناد مالکیت زمین برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی علاوه بر امنیت روانی برای سرمایه‌گذاران، کمک مؤثری جهت دریافت تسهیلات به‌عنوان وثیقه بانکی می‌نماید. همچنین اسناد اراضی برای سرمایه‌گذاران در واحدهای صنعتی، ارزش ‌افزوده ایجاد می‌کند.

شرکت شهرک های صنعتی استان مازندران توانست در طی دوران چهار ساله دولت یازدهم 384 هکتار سند تفکیکی واحدهای تولیدی در شهرک‌ های صنعتی صادر نموده که در مدت مشابه با دولت قبل 79 درصد رشد داشته است.

یادآور میشود در حال حاضر 847 هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی مازندران دارای سند تفکیکی می ‌باشد.

85- ایجاد مرکز گردهمایی بین المللی و نمایشگاهی ساری

ایجاد مرکز گردهمایی بین المللی و نمایشگاهی در مرکز استان مازندران یکی از مطالبات جدی مسئولین بود.

با پیگیری  های سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و مسئولین استانی و شهرستانی، هیات وزیران مبادرت به صدور مصوبه  ای در خصوص ایجاد این مرکز نمود.

ساخت این پروژه در زمینی به مساحت 8 هکتار آغاز که هم اکنون 80 درصد رشد فیزیکی داشته است.

یادآور میشود این مرکز پذیرای هیات �های تجاری بوده که در آن ضمن انجام مذاکرات، نمایشگاه  های مرتبط نیز برگزار میگردد.

86- طراحی سامانه پایش سازمان

در راستای مدیریت و ارزیابی منابع انسانی و همچنین مدیریت و برنامه ریزی فرآیند ها و ماموریت های محوله این سازمان با همکاری دانشگاه شمال مبادرت به طراحی نرم افزاری با نام سامانه پایش نموده که مبتنی بر وب بوده و همچنین قابل استفاده در تلفن های همراه هوشمند است. این مساله باعث خواهد شد کلیه مدیران و کارشناسان و سایر کاربران در هر لحظه و هر مکان امکان مشاهده و گزارش ماموریت های محوله خود را مشاهده و ‌مدیریت نمایند.

مهمترین ویژگی های نرم افزار طراحی شده عبارت است از : قابلیت استفاده از نرم ‌افزار برای همه کارکنان و بخش ‌های مختلف سازمان و شهرستان‌ های استان، اعمال سلسله‌ مراتب سازمان و همچنین رعایت برخی شرایط استثنا برنامه‌ریزی، امکان استخراج گزارشات مورد نیاز برای ارزیابی عملکرد افراد و مبتنی بر مدل تعالی سازمان، قابلیت اتصال به سامانه پیامک و ارسال آخرین اعلانات و هشدارها به کاربران، امکان پیگیری و دریافت گزارش نهایی مأموریت ‌ها ویژه و ...

87- ایجاد موزه معدنی در شهرستان سوادکوه

شهرستان سوادکوه از انگشت شمار شهرهایی است که فعالیت معدنی آن در سطح کشور از قدمت زیادی برخوردار بوده است.

ازاین رو حفظ تجهیزات قدیمی مرتبط با معادن که در این شهر موجود بوده دارای اهمیت می باشد. بر این اساس و با توجه به پیشنهاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران به مقام عالی وزارت و موافقت ایشان مقرر گردید، احداث یک موزه اطلاعاتی که در برگیرنده سوابق معادن و زمین شناسی زغال سنگ منطقه سوادکوه باشد جهت استفاده مردم و گردشگران شمال کشور در زمین اهدایی پردیس 2 دانشگاه شهید بهشتی احداث گردد.

از این رو جلسات متعددی برگزار و با انعقاد تفاهم نامه فی ما بین سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، دانشگاه شهید بهشتی و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با اعتبار ویژه تعلق گرفته احداث این موزه مهم در دستور کار قرار گرفت.

88-راه اندازی سامانه پایش قله دماوند

گرچه پیشرفت های چشمگیری در پیش بینی آتشفشان ها صورت گرفته است ولی هنوز هیچ روش قطعی و مطمئنی برای پیش بینی وقوع این پدیده وجود ندارد. معمولا آغاز فعالیت آتشفشان ها اغلب با یک سری نشانه ها همراه است که به آنها نشانگر گفته میشود، پژوهشگران در کشورهای مختلف به طور گسترده بر روی پیش نشانگرها کار میکنند تا بتوانند به توانایی پیش بینی آنها دست یابند.

با توجه به اینکه داده های موجود از حضور و فعالیت مخازن ماگمایی در زیر آتشفشان های ایران اندک است و با عنایت به این موضوع که قله دماوند در گستره جغرافیایی استان مازندران قرار دارد با تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان زمین شناسی کشور و حمایت دستگاه های اجرایی استان عملیات احداث سامانه پایش قله دماوند آغاز گردید.

89-رتبه نخست اشتغالزایی استان

هر ساله برای تمامی دستگاه هاي اجرايي سهمیه اشتغال‌ زايی در نظر گرفته می شود. به همین منظور سامانه‌ رصد، براي ساماندهي اطلاعات مربوط به شكل گيري فرصت‌هاي شغلي در كشور در دستگاه‌ هاي اجرايي، راه‌ اندازي شد.

در این سامانه دستگاه‌ های اجرایی بايد تمام اطلاعات دريافت شده را از ميزان و نوع اشتغال ايجاد شده وارد اين سامانه كنند .اين اطلاعات پس از تاييد استانداران براي شوراي عالي اشتغال ارسال شده و در نهايت مورد جمع ‌بندي واقع  مي‌ شود.

بر این اساس و با توجه به اطلاعات ثبت شده در این سامانه سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مازندران توانست در سال 1395 با ایجاد اشتغال 11617 نفر رتبه نخست در میان کلیه دستگاه های اجرایی استان را بخود اختصاص دهد.

90-رتبه دوم اشتغال صنعتی کشور

اشتغال به ‌ویژه اشتغال صنعتی که به‌ عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی کشور همواره در بیشتر اسناد توسعه مورد توجه بوده است، یکی از بخش‌هایی است که با توجه به مشکل بیکاری در جامعه از اهمیت به ‌سزایی برخوردار است،   چرا که صنعت یکی از بخش ‌‌های مهم و اساسی اقتصاد و زمینه ‌ساز رشد و توسعه است.

بنابراین رشد و توسعه بخش صنعت، زمینه را برای رشد و توسعه سایر بخش‌‌ ها از جمله کشاورزی، خدمات، حمل و نقل و انرژی و بالاخص اشتغال نیروی جویای کار را فراهم می ‌سازد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با توجه به این مهم توانست در سال 1395 موفق به کسب رتبه دوم ایجاد اشتغال صنعتی در میان تمامی سازمان های صنعت، معدن و تجارت کشور گردد.

آخرین مطالب

تبلیغات